Publicitat
Publicitat

Una multitudinària Festa del Carme recorda Magdalena Moreno

Moltíssima gent participa en la celebració de la Festa del Carme, que enguany ha coincidit amb els 40 anys de la catifa de sal i el 75è aniversari de l'Homenatge a la Vellesa. S'ha dedicat a Magdalena Moreno, col·laboradora des de sempre a la festa que ens ha deixat recentment.

La catifa de sal creada especialment per la Festa del Carme, que s'instal·la a la Plaça de l'església, ha complert 40 anys. El grup de persones que s'encarrega de donar-hi forma hi treballa des de quarts de set del matí fins les 10, l'hora en què s'inaugura oficialment.

Enguany, en ser una edició especial, s'hi han incorporat tots els elements que s'han anat fent servir, ja que a l'inici es van fer de flors i també de serradures tenyides.

La Verge del Carme ha presidit la subhasta del peix, en un dia de treball per a les teranyines amb base al port de l'Escala. Han estat els primers moments per fer-s'hi fotografies i també d'agraïment.

Tot seguit joves del municipi, pescadors i també d'altres relacionats amb la pesca, han estat els encarregats de traslladar-la a l'embarcació de Creuers Mare Nostrum, recorrent la llongada fins el punt ho havia d'embarcar.

Allà esperaven les autoritats i també aquelles persones que l'han volgut acompanyar en la processó per mar. S'han ocupat les dues plantes, amb gent  banda i banda seguint el que passava a l'exterior, i també molts que s'han volgut fotografiar amb la verge.

La processó marítima ha començat  a l'interior del port, amb diverses embarcacions que l'esperaven. Una vegada s'ha passat la bocana, el mar era tot un espectacle, amb desenes i desenes de vaixells de totes mides.

El trajecte  del port a la platja, com cada any, ha estat espectacular, uns moments emocionants que han fet escapar les llàgrimes a més d'un, amb embarcacions a banda i banda del vaixell que portava la verge i per darrera una estelada impressionat de barques i barquetes.

En arribar a la platja han sonat ben fort els aplaudiments de la gent que esperava, barrejats amb crits de 'Visca la Verge del Carme'.

El joves mariners han estat els encarregats de descarregar la verge. A partir d'aquest punt ha començat la processó per terra.

Envoltats d'una massa de gent, per davant hi havia els gegants de l'Escala, Peret i Maximeta. Tot darrera els seguia la Cobla Els Rossinyolets, interpretant la típica fanfàrria, i una mica més enrere els homenatjats d'enguany, escalencs de més de 75 anys acompanyats de fills, nets o familiars.

La comitiva continuava amb els jovenets que portaven l'ofrena de peix, seguits de la verge i tancant amb les autoritats encapçalades per l'alcalde Josep Bofill.

El recorregut, que ha començat a la soora de la platja, ha continuat pels carrers del Port, del Mar i Enric Serra, per acabar a la Plaça de l'Església.

La comitiva ha anat vorejant la catifa de sal, que com és tradició, només han trepitjat els joves portadors de la Verge del Carme.

Amb aquestes paraules, recordant la vinculació de l'Escala amb el mar, començava l'ofici solemne amb acompanyament dels Rossinyolets.

L'església estava plena a vessar.

No han faltat els agraïments a la Verge del Carme, i les peticions perquè protegeixi tots aquells que treballen al mar.

Com és tradició, s'ha fet l'ofrena de peix i s'han pogut escoltar els càntics tradicionals d'un dia tan assenyalat.

Una bona sorpresa ha estat que Mussèn Carles Sánchez ha tornat a oficiar missa, després d'una malaltia que l'ha tingut apartat durant uns mesos.

La sortida de missa s'ha pogut gaudir de tres sardanes de vermut, que tot i la calor han tingut una bona participació de dansaires. L'airet que bufava hi  ha ajudat.

Amb el carrilet, homenatjats i acompanyants s'han desplaçat cap a la Sala Polivalent, on s'ha celebrat el dinar de germanor. Els participants s'han distribuit en taules d'entre 8 i 10 persones.

Un dels moment emocionants ha estat el de tallar el pastís. L'encarregat de fer-ho ha estat l'Adrià Vila, fill de Magdalena Moreno, una incondicional a l'hora de col·laborar amb la festa, que ens ha deixat recentment.

Aquest any l'homenatge a la Vellesa ha complert el 75è aniversari. Hi han participat 59 persones més grans de 75 anys amb els seus acompanyants.

Des de l'ajuntament de l'Escala s'ha valorat que l'Escala Vila Marinera i tot el que representa sigui reconegut. L'alcalde estava molt satisfet pel seguiment que ha tingut.

La festa es tancava amb una ballada de sardanes i amb un ball de fi de festa a La Riba amb l'Orquestra Nou Màgics.

En breu Canal 10 Empordà us oferirà un extens resum de l'edició d'enguany de la Festa del Carme i 75è Homenatge a la Vellesa.

La catifa de la sal serà proytagonista fins el 15 d'agost amb una exposició que es pot visitar a l'Alfolí de la Sal.



© 2026 canal10.cat - Avís legal - Contactar