Publicitat
Publicitat

La Infanticida, recuperada i renovada al Molí de l'Escala

Rosa Vergés i Carme Callol versionen el monòleg "La Infanticida" de Víctor Català al Molí de l'Escala, on es va inspirar l'autora fa 125 anys. S'estrenarà el diumenge 2 de juliol en el que, de moment, és una sessió única.

Infanticida? (amb punt d'interrogació després del títol) és l'adaptació de l'obra de Víctor Català que ara, 125 anys després de la seva polèmica presentació als Jocs Florals d'Olot, han preparat la directora Rosa Vergés i l'actriu escalenca Carme Callol. Una versió amb valor afegit. I és que es representarà al pati del Molí de l'Escala, escenari natural en el qual es va inspirar l'escriptora.

Es tracta d'una coproducció  de l'Ajuntament de l'Escala i el Molí de l'Escala, amb la col·laboració de la família Albert, de funció única, que comptarà també amb la múisca en directe del flautista Quim Ollé. La representació coincidirà amb el centenari de l’ingrés de Caterina Albert a la Reial Acadèmia de les Bones Lletres de Barcelona, sent la primera dona que va rebre aquesta distinció. Aquesta adaptació manté l’essència del manuscrit original, conservat a l’Arxiu Històric de l’Escala. La direcció va a càrrec de Rosa Vergés, que ja havia treballat a l'Escala, per exemple, dirigint l'espectacle de la rebuda de la flama olímpica dels jocs olímpics de 1992.

Infanticida? Pretén plantejar la vigència del seu tema central (la condició de les dones, rebels i submises, en una societat patriarcal i intolerant) al mateix temps que qüestiona fins a quin punt i de quina manera encara és aquest present a la societat actual. 

Aquesta relectura de La Infanticida va ser presentada ahir al Molí mateix, amb presència de l'alcalde, Josep Bofill i del regidor de patrimoni històric i cultural Martí Guinart. L'alcalde es mostrava molt satisfet que el projecte emmarcant-lo dins la línia de promoció del patrimoni local escalenc.

Es tracta d’un monòleg interior en vers escrit per Caterina Albert el 1898 que té com a protagonista i únic personatge la Nela, tancada de per vida després de cometre un infanticidi. A través del recurs del flash-back se n’expliquen els motius, fent un viatge al passat de la seva vida amb el seu pare i el seu germà en un molí, oprimida per una atmosfera patriarcal. Els somnis i les il·lusions d’escapar-ne, un cop s’enamora de Reiner, es transformen en por i angoixa quan es queda embarassada i l’home desapareix sense voler saber-ne res. L’obra va generar polèmica per presentar diverses escenes violentes i amb un alt contingut dramàtic, i sobretot també quan es va descobrir que la seva autora era una dona.    

Les entrades, a 25 euros cadascuna, ja estan a la venda i es poden comprar contactant directament amb el Molí de l’Escala. 



© 2025 canal10.cat - Avís legal - Contactar