Publicitat
Publicitat

La pluja i la tramuntana condicionen la Festa de la Sal

La pluja i la tramuntana desllueixen la Festa de la Sal, havent-se d'anul·lar els tallers del matí de dissabte i l'arribada de les barques. Malgrat el temps, l'afluència de públic va ser massiva durant la tarda i vespre.



La festa de la Sal engegava la nit de divendres amb la tradicional Trobada de CAnçons vora la Mar. Cançons popular, tradicionals en un entorn ben mariner com la Riba Vella. Malgrat la fresqueta que feia més d'un centenar de persones van seguir atentament les evolucions dels components del Cor Indika més altres formacions com el grup Xalem, en Sidro i en Carles o d'altres més espontanis com aquesta parella vinguda de Tarragona que es van voler afegir a la festa:

L'endemà dissabte, dia central de la festa, la jornada va començar ben accidentada amb la pluja que va caure i que va fer anul·lar els tallers programats a La Platja. L'únic que es va poder mantenir va ser l'acte programat a l'Alfolí de la Sal. Es presentava l'ONG Catalunya CAsamance i el llibre "El balafon i la múisca ancestral dels griots de Guinea Conakry, les dues iniciatives solidàries d'aquest any a la festa de la sal. Els diners recaptats amb la venda de candeles durant la festa es van donar a l'ONG Catalunya CAsamance i els que es recaptin amb la venda del llibre de Lurdes Boix es faran arribar a la comunitat de griots de Guinea Conakry.

La presentació es va arrodonir amb un concert de balafon i kora amb Ansoumane i Núria Kouyaté tocant el balafon i Idrissa Diarra, tocant un altre instrument ancestral com la kora.

Passat el migdia, va fer acte de presència la tramuntana netejant el cel i fent enretirar la pluja. Els actes centrals de la Festa de la Sal es van poder engegar, si bé escapçats en tot allò que afecta la navegació. La tramuntana va bufar amb especial intensitat a primera hora de la tarda. L'alcalde, Víctor Puga donava la benvinguda a tothom, a l'hora dels homenatges:

Les plaques d'homenatge es van lliurar enguany a Pere Colomer (en Pere Genich), Joan Pons (en representació de l'associació d'amics de la vela llatina), a la família de Txeman Gallegos (mort fa pocs mesos), a JOan Romero i a Lluïsa Sastre. I lliurades les plaques, es donava inici a la demostració d'oficis, amenitzada musicalment per Tres de Ronda:

Amb narració de l'actor Jaume Comas s'anaven rememorant una vintena d'escenes de la vida quotidiana de l'Escala i dels oficis que li donaven la pesonalitat de vila marinera que va conservar fins fa no pas gaire dècades. Els diferents oficis eren representats a la sorra, mentre el públic s'ho mirava amb atenció des de tot el passeig. Així, s'anaven succeïnt les intervencions de les venedores de fruits secs, les accions de desmallar el peix, encantar el peix, les peixateres, estendre i plegar el sardinal o tirar el rall. També el mestre d'aixa i calafat, el barriler, el nansaire, el cisteller o el corder. Va ser una representació entranyable com cada any, si bé hi fan faltar els punts més emblemàtics com l'arribada del vaixell de al sal, l'avarada de les barques o la tornada de les barques amb les veles il·luminades.

Feta la representació, s'obria l'accés al públic per acostar-se a veure de ben aprop cadascun dels oficis. Un punt que cridava molt l'atenció era la cantada d'havaneres a la platja mateix.

A partir de les set, el centre d'atenció es desplaçava a la Riba Nova, per a un altre moment especial com les ofrenes de sal. Abans, però, una mostra de poemes de Víctor Català, en motiu dels cinquanta anys de la seva mort. Van llegir poemes seus Carme Callol, Enric Casasses, Jaume Comas, Carles Duarte i Josep Tero.

L'ofrena de sal venia enguany del Senegal i de Guinea Conakry i va donar pas a l'intercanvi de danses. La nova Riba es va mostrar molt més còmoda perquè el públic podés seguir les evolucions dels grups que hi van prendre part. Van actuar-hi el grup infantil del grup de danses La Farandola, el grup Casumaï de Salt, amb danses diola de Casamance, del Senegal, els grans del grup de danses La FArandola i músics de Guinea Conakry, amb els seus instruments tradicionals com la kora i el balafon.

S'anaven intercalant uns i altres acabant amb les danses ancestrals de l'Escala com el Ball de Nyacres, el ball del Drac i una multitudinària Farandola seguida pels balladors del grup de danses i centenars d'espectadors que van sumar-s'hi.

La dansa del drac va ser acompanyada pel públic amb l'encesa de les candeles.

La jornada de dissabte, després de l'estona del sopar, ja fos a la taverna de la Platja o a la de la Riba, es va arrodonir amb festa rumbera, a càrrec del grup La Màlaga.

I diumenge, l'última peça de la festa, va ser una nova representació de l'obra lírica L'Estrafet, a la Sala Polivalent. Amb menys públic del que hi va assistir l'any passat, la representació va anar a càrrec del Cor Indika i els actors de l'Agrupació Artística Local:



© 2025 canal10.cat - Avís legal - Contactar