Al nucli antic de l'Escala hi ha prop de 300 establiments comercials que donen feina a 660 persones. La majoria de negocis han obert portes en els últims anys, durant la crisi econòmica, i , contràriament al que es creia, 3 de cada 4 locals obren durant tot l'any. Són algunes de les dades que s'extreuen del cens comercial que ha elaborat la Cambra de Comerç de Girona a petició de l'Ajuntament de l'Escala i que s'ha presentat aquest matí, dins les primeres jornades sobre comerç, turisme i serveis.
Durant tot el dia d'avui la sala d'actes de l'Ajuntament ha acollit la primera edició de la jornada tècnica que portava per títol "L'activitat comercial, turística i de serveis", per analitzar el present i el futur del sector turístic i comercial del municipi, dos sectors estratègics per l'Escala. La jornada tenia tres eixos: presentació del cens comercial del nucli antic, exposició dels resultats de l'enquesta sobre el projecte de reforma del front marítim i diverses taules de debat entorn del comerç de proximitat, amb la presència de l'economista Gonzalo Bernardos. La idea de fer aquesta jornada va néixer arran de l'elaboració d'un cens comercial per part de la Cambra de Comerç de Girona. Precisament, la inauguració del programa ha anat a càrrec de Domènec Espadalé, president de la Cambra, i del director general de Comerç, Josep Ma Recasens, que han posat l'accent en la importància d'aquest treball de camp per conèixer la realitat de les botigues de proximitat i en la necessitat de vincular oferta turística amb oferta comercial.
Pel que fa al cens comercial de l'Escala, és un treball de camp que va fer la Cambra de Comerç de Girona durant el mes de juny. Aquest estudi permet detectar els punts forts i dèbils del teixit comercial de l'Escala, trencar mites i detectar necessitats per poder elaborar plans de millora. Així, es conclou que només cinc carrers del centre aglutinen més de la meitat de l'activitat comercial del nucli, que la majoria d'establiments estan en règim de lloguer i que gairebé la meitat dels negocis s'han obert en els últims 14 anys.
L'estudi permet establir que el teixit comercial de l'Escala es concentra en quatre sectors: equipaments de la persona, hostaleria, serveis i quotidià alimentari. I es trenca un mite: els negocis són menys estacionals del que es creia.
Pel que fa a les preocupacions, els botiguers es queixen de l'aparcament. Un aspecte que, segons la Cambra de Comerç, està ben resolt, perquè l'Escala disposa de gairebé 800 places de pàrquing al centre. I el treball també remarca que cal integrar més la zona de Riells i buscar trets que diferenciïn l'Escala de la competència.
Durant el matí han assistit a la jornada una seixantena de persones vinculades al sector comercial, turístic i de serveis.